NYHETER/NEWS

07.03.2025

Da holder jeg på med pakkingen som skal ned til Danmark, og det blir vel fulle kofferter denne gangen også. Man kan lure på hvor mye plass det er om bord i en 37 fot seilbåt. 

Mange har spurt meg om det blir lang tid å være (alene om bord) når man er sosial ellers, svaret er enkelt. Det er jo bare å sette kursen mot en gjestehavn så treffer man ALLTID noen seilervenner, inne mellom så er det da en fordel at man kan forskjellige språk.

Det er med blandede følelser jeg nå reiser nedover igjen da jeg ikke vet hva det andre mannskapet gjorde før de reiste fra båten i Desember 2024, har hatt andre til og se etter S/Y Astrid i mellomtiden men får håpe jeg ikke har hatt innbrudd eller at det er stjålet noe fra båten.

26.02.2025

Seilasen starter snart fra Danmark, så om dere ønsker å være med som mannskap på seilasen er det bare å kontakte meg på mail. 

Om du/dere ønsker å mønstre på så må alle være klar over at det ikke er bare dagseiling men også nattseiling som alle MÅ ta del i og alle får hver sin dobbel lugar. Alle må være med på renhold, matlaging, proviant og daglige møter om bord. 

HVA SKAL DU TA MED DEG; jo personlige ting som klær,pass, osv resten er om bord og alt av sikkerhet er på seilbåten. 

Tidenes opplevelse du sent kommer til og glemme:-) 


25.02.2025


Som mange vet så ble motorseileren S/Y Astrid kjøpt i Kristiansand (Norge) på våren 2024, og ble hentet å seilt til Oslo. Det oppsto problemer allerede på første turen med diesel. Og mer kommer, dette skal bli både dyrt og tidsmessig problemer. 

Etter ankomst Oslo fikk jeg om bord en motormann på Perkins for å sjekke problemet på motoren, det ble byttet filter og nye viftereimer ble montert. 

Alt ok etter at båten ble fylt med 350L diesel trodde jeg og mannskapet. 

Vi starter seilasen sørover mot Strømstad (Sverige), men kommer ikke lenger enn til Drøbak og filter ble byttet igjen. Dette holdt til vi kom til Strømstad, nå hadde vi ikke nok strøm om bord så ladere ble koblet inn slik at dette ble bra. Men hvor lenge vet man ikke da det er noe som stjeler strøm om bord. 

Ferden fortsetter nå mot Læsø (Danmark), igjen så får vi problemer med ladningen om bord. Men vi landstrømmen hjelper oss med mer strøm. Sjekker med ampermeter og det viser at batterier lader for fult med landstrøm men ikke nok med ladning fra båten. Men vi fortsetter videre mot Odense i Danmark. 

Humøret om bord er topp både på skipper og mannskapet og nå blir det natt seilas for første gang på turen. 

Men det skal nå få større problemer i løpet av natten, da vi har fortsatt for lite strøm og dieselproblemer selv om det blir byttet dieselfilter igjen om natten til ingen hjelp. Da vi begynner å nærme oss Grenå (Danmark) er noen av mannskapet slitne å skipper (meg) bestemmer å kontakte redningsselskapet i Danmark for å få deres hjelp til både mannskapet og seilbåten. 

Etter en stund ankommer kystredningen SAR fra Grenå med fartøy og jeg får mannskapet i land og selv er jeg igjen om bord på båten i påvente slep. Nå blir jeg slept til fiskehavnen i Grenå med STOR HJELP fra SAR, og vi får en en god plass med strøm muligheter og SAR kontakter servicefolk fra Grenå. Da servicefolk ankommer havnen så blir dieseltank sjekket (dieseldyr), men litt leit da det er over 200L diesel om bord. Vi får rengjort og filter byttet, men vi har også andre problemer som styringen, elektriske og vaiere i masten.  Jeg føler at dette kommer til og bli dyrt. 

Hva gjør jeg videre nå. 

Finnes ikke noen utvei en og ordne dette slik at seilasen skal fortsette, Så vi starter med dieselproblemet først og det viser seg snart at alle filter (i tanken) og bytte av dieselpumpe blir ordnet. Så må alle vaiere, trinser og bolter byttes til utvendig styring samt at bjelke til hydrauliske styringen var sprukket og det måtte monteres ny og større bjelke. Så ser jeg fra innvendig lugar/pentry at store rustangrep på bolter til vaiere i masta har store problemer, jeg prøver å stramme en mutter da går boltene av å vaiere er et faktum å må byttes. Igjen store kostnader som skulle blitt brukt på seilasen osv. 

Da er det ladningen igjen, bytte av to dynamoer, viftereimer og nye batterier blir løsningen. Etter at jeg nå har brukt så mye penger så var tanken å montere Litium batterier men det ble for dyrt. Det får bli ved montering av solcellepanel. 

Jeg fortsetter kontroll av båten, oppdager jeg at det ligger en blanding av olje/vann i kjølen som kommer fra oljebeholdere ovnen og toaletten på badet. Så her må det inn med lensepumpe for kjølen og og bedre sikring av oljeovnen. Tilegg så fjernes gammel varmtvannsbereder for at ny skal monteres med dusj på kaptein lugar/toalett, men denne må monteres på et senere tidspunkt. 

Skal båten bli en seilbåt for alle typer vann så skal den på land og bytte alle skroggjenomføringer, bunnsmøres, bytte alle instrumenter og GPSMAP (Raymarine), EPIRB Nødpeilesender, Sailor VHF (AIS), 2 x 160W solcellepanel, AIS mottaker/sender, dekksbelysning, vindy og ankerbelysning. Dette er i ferd med å bli gjort i disse dager. 

Hittil så har jeg brukt i overkant av 150.000.- NOK.  Hadde jeg vist at det skulle bli slik store kostnader så hadde jeg nok kjøpt meg en større og nyere båt, men dette er for sent og alt som er blitt gjort å noe man aldri får igjen ved salg. 


Humøret er vel litt opp og ned, men etterhvert så blir det vel bra:-)